VÄRVID
Ene Seer
Värvid mõjutavad inimese mõtlemist ja käitumist. Värv suunab pilku, kust otsida, mida teha ja kuidas midagi tõlgendada. See aitab lõpuks otsustada, mis on oluline ja mis mitte.
85% kliendi ostuotsustest tehakse värvi järgi.
Värvidel on kindel mõju inimese meeltele ja toidueelistustele, mida on uurinud ka psühholoogid. Neid teadmisi on hea kasutada toodete valmistamisel ja presenteerimisel. Erinevate uuringute tulemused viitavad ühiselt, et kollane ja oranž värv tõstavad söögiisu. Punast seostatakse tunnete ja kirega, üks kõige stimuleerivamatest ja enim tähelepanu haaravatest värvidest. Roheliste toonidega assotseeruvad tervislikud, loodussõbralikud ja ökoloogiliselt puhtad tooted. Valge sümboliseerib puhtust ja ka steriilsust. Must esindab elegantsust. Must ei ole samas kõige ahvatlevam toidutööstuse värv, seega on soovitav kasutada tume pruuni. Sinise värvi ülesanne ei ole kindlasti isu tekitada, see on värv, mida kasutatakse pigem madala kalorsuse märgistamiseks ja söögiisu pärssimiseks.
Teises mõõtmes seostub toidu värv ootustega, kuidas võiks see maitseda. Punased toonid meenutavad koheselt marjaseid maitseteid nagu kirss, maasikas, vaarikas. Mustikakooki pole mõtet katta oranži katteželeega, see tekitaks tarbijates ainult segadust. Erksamate värvide suhtes on ootus jõulisele maitseplahvatusele, kui murtud toonid peaks pakkuma nüansiküllast sügavat maitseelamust.
MAITSEKÜLLASED VÄRVID
Punane – kirss, vaarikas
Roosa – arbuus, maasikas
Oranž – apelsin
Kollane – sidrun
Roheline – laim, piparmünt, õun
Sinine – mustikas, vanilje
Lilla – metsmari, viinamari
Pruun – šokolaad, kohvi
Must – lagrits
Oluline on meeles pidada, et tooted on jaemüügiriiulil tarbija ees vaid 2–3 sekundit, mille jooksul tuleb tekitada ostjas emotsioon ja soov. Toidukaupadel on juba eelis maitse, lõhna, mälestuste ja tunnete loomisel, nii et seda tuleks julgelt kasutada, et tekitada see vahetu emotsionaalne side tarbijaga.
Värvilisi elamusi soovides